Miért ropognak az ízületek? És az baj?

Bizonyára Te is találkoztál már az esettel. Reggel nyújtózás közben jólesik, ha guggolás közben kattog a térd, az már egy kicsit ijesztőbb lehet.
Megijedni viszont nem kell. Ha nem jár fájdalommal, nagy eséllyel ártalmatlan dologról van szó. Már amennyire a kavitáció ártalmatlan a maga nemében.

A kavitáció részben egy mikro atomrobbanás.

Ugyanis az ízületi kattogás leggyakoribb oka – a tudomány jelenlegi álláspontja szerint, közel 50 éve – a kavitáció. Lényegében az ízületi tokban, a mozgás hatására létrejövő térfogatváltozás hatása az ízületi folyadékra. Ilyenkor hirtelen vákum keletkezik, majd némi anyagmegsemmisülés következtében – atomok szintjén persze –  összeomlik. A hangot a vákum megszűnése okozza, ahogy az őt körülvevő anyag egymásnak csapódik.

Ezen a videón gyönyörűen látszik, hogy zajlik le egy üveg vízben. (4:33)

Itt pedig MRI segítségével láthatjuk, az ízületben.

Videón is megtekinthető, amennyiben hallani is szeretnéd.

Sokan a mai napig bizonytalanok a jelenség ezen okában, bár elég sok dolog támasztja alá.

A kavitáció fizikai folyamatáról bővebben, egy kis sci-fi kitekintéssel itt olvashatsz.
Mint írtam a kavitáció anyagmegsemmisüléssel is jár, ami jól megfigyelhető például a hajócsavarok esetében. Ha a lapátok közvetlen közelében zajlik le a folyamat (itt keletkezhet vákum a nagy nyomáskülönbségnek köszönhetően), konkrétan szép lassan megeszi azt, milliméteres gödröcskéket képezve az érintett felületen. A legdurvább viszont, hogy az anyag minőségétől függetlenül létrejön az erózió.

Joggal merül fel tehát a kérdés: ha a kavitáció egy ilyen durva folyamat, miért nem okoz problémát az ízületekben? Ugyanis a tudomány már többször alátámasztotta (NCBI), hogy a folyamatos ízületi ropogtatás – igen vannak emberek, akik állandóan ropogtatják az ujjukat például – egyáltalán nem fokozza az artrózist (porckopás), azokkal szemben, akik nem ropogtatnak.

Erről külön anyagot nem találtam, viszont a folyamat fizikájából adódóan, mivel egyszerre két felület is képez szívóerőt, a folyadék áramlásának köszönhetően – ahogyan a fenti Gifen is látszik – a kavitáció középtájt jön létre, és így valószínűleg nem bántja az ízületi felszínt. Persze nem árt, ha ilyenkor elegendő ízületi folyadék áll rendelkezésre.

Ha folyamatosan jelen van, viszont egy jel lehet, hogy nem megfelelő a mozgásunk vagy valamelyik izom túlzottan feszes.
Ebben az esetben nem árt helyrerakni a technikánkat és végezni egy kis lágyszövet masszázst, nyújtással karöltve. Dolgozzunk a mobilitásunkon nap mint nap, és idővel alább fog hagyni.

Amennyiben a kattogás fájdalommal jár, értelemszerűen kerüljük a kiváltó mozgást, míg fennáll.

Tetszett amit olvastál? Kérdésed van? Leírnád a véleményed? Vitatkoznál?

Tedd meg a cikk Facebook postja alatt!

Kézi Arnold vagyok, erőnléti és kondicionáló edző, a 2strong2fast alapítója. Célom, hogy eme blogon keresztül vagy személyesen edzéseimen segítselek az úton, aminek a végén végre azzá az erős és atletikus sportolóvá válhatsz, akivé mindig is akartál.