10 dolog, amit bárcsak hamarabb megtanultam volna

Most, hogy a bemutatkozás megvolt, vágjunk is bele.

Jó ideje játszom már a saját blog írásának gondolatával. A következő cikk, kicsit rendhagyó módon egy összefoglalás lesz az eddigi időszakról. Nyugi, nem a gyermekkoromtól kezdem, és most nem is az okokat fejtegetem. Ez lehetne akár egy üzenet is a fiatalkori énemnek, de a Tieteknek is. Tehát 10 éve kezdődött az egész. Rengeteget tanultam ez idő alatt. Mióta elvégeztem komolyabb képzéseket, elkezdtem ténylegesen – nem csak hobbiból –  edzőként dolgozni, megismertem különféle embereket, különféle problémákkal. Tapasztalatot szereztem és eljutottam 28 éves koromra oda, hogy végre tudom mivel szeretnék foglalkozni. Mi az, amit tényleg szeretek és szívvel-lélekkel bele tudom vetni magam. Persze régóta ez köti le a szabadidőm tetemes részét és a csapból is az folyik, hogy legyen a hobbid a munkád, de kis időbe beletelt, mire sikerült összekapcsolnom a kettőt.

Ha már 10 év, 10 pontba szedtem a legfontosabbakat.

 

  1. Bemelegítés

    http://upl.stack.com

Idősebbeknek talán már triviális, a fiatalabbaknál pedig úgy is a “hagyjálbékén!” kategóriába esik, de nem lehet eleget hangsúlyozni a fontosságát. 9 éve kosarazom, egy évvel ezelőttig nem volt komolyabb sérülésem. Igaz, néha 10 percig nézem a pálya széléről, hogy mindenki játszik, de megcsinálom. Másrészről nem árt, ha tudod mit kell tenned és mely területek igényelnek egy kicsit több munkát. A megfelelő bemelegítéssel nemcsak a sérülések kockázatát csökkented, de jelentősen növelheted vele a teljesítményedet is.

 

2. Napi rutin/”morning flow”

Nem igazán szeretem a kötelező programokat. Soha sem tudtam rávenni magam, hogy minden egyes nap fél/egy órát foglalkozzak valamivel, amiről persze tudom, hogy jó, hasznos, de nem tudtam pár napnál tovább tartani magam hozzá. Ilyenkor könnyen keres kifogást az ember, aznap miért nem csinálja. Aztán megismertem Max Shank 5perces flowjait. Rengeteg van belőle, csípő, gerinc, teljes test központú vagy éppen a sok ülést ellensúlyozandó gyakorlatsorok. Mi a közös bennük? Mindegyik csak 5 perc hosszú és minden nap meg kell csináljuk. Most állj oda egy tükör elé és mondd a saját szemedbe, hogy nincs naponta 5 perced. Tényleg nincs? Talán Te vagy az Egyesült Államok elnöke? Na ugye.

Rengeteget tud hozzáadni nemcsak a sportteljesítményedhez, de az egészségedhez, és a napi hangulatodhoz is. A mozgás ugyanis endorfint (boldogsághormont) szabadít fel. Friss leszel, jókedvű és mozgékony, reggel a legjobb.

Idővel már Te magad fogsz többet szánni rá. Nem találkoztam még emberrel, aki elkezdte, csinálta és nem ez lett a vége.

 

3. Elalvás

Tudjátok, van az az ember, aki ledől az ágyra, becsukja a szemét és 5 perc múlva már alszik. Na én ezt elképzelni sem tudtam soha. Volt, hogy akár másfél óráig is a plafont bámultam, vagy addig meredtem a képernyőre, míg bele nem aludtam. Persze tudjuk, hogy ez nem optimális, főleg ha a regenerálódni is szeretnénk és kelni is kell, mert szól az ébresztő. Közben pedig meg kell oldani, hogy legyen elegendő és minőségi alvás. A megoldás? Nem fogsz örülni. Nincs esti zaba. Igen, időben kell vacsorázz. De van rosszabb is. TV, telefon, semmilyen képernyő sincs. Legalább az utolsó fél órában szakadj el ezektől. Teremts nyugodt környezetet, kerüld az erős fényeket és bármit ami felzaklathat. Meditálhatsz is akár. És időben kell lefeküdj. Tudom, fontos ember vagy, de elhiheted nem maradsz le semmiről. Kis matek, ha a 24 órából bárhonnan elveszel 8-at, ugyanannyi marad. Meglepődtél mi?

Régebben utáltam korán kelni, most ez az egyik kedvenc napszakom. Frissen és kipihenten. Felbecsülhetetlen érzés.

http://www.miskacademy.com

 

4. Megfelelő táplálkozás és az arányok

Az a baj a közhelyekkel, hogy közhelyek. Pont ezért szinte már egyiket sem vesszük komolyan. A legalulértékeltebb tényező a céljaink elérésében még mindig a táplálkozás. Sok ember elszántan lemegy az edzőterembe, két és fél órán keresztül 110%-ot ad bele, de a táplálkozásba még 10-et sem.Aztán csodálkozik, hogy nem jön az eredmény, vagy lassabban. Naturál sportolóként ez egyszerűen nem működik. Nem kell versenydiétázz életed végéig, mint, ahogy azt sokan csinálják. Legalábbis ezt mutatják a külvilágnak. De legalább 80%-ban étkezz rendesen, a maradék 20-ban pedig ne őrülj meg teljesen.

 

  1. Legyen egy gyógytornászod/manuálterapeutád!

    kearnsphysicaltherapy.com

És lehetőleg fizess neki pénzt! Nem, nem TB formájában.

Nem akarom leszólni az egészségügyet, de nagyon ritka -vagy nincs is- olyan orvos, szakember (ha van, már nincs, mert messzi földön jár), aki igazán odatenné magát a munkájában, fejlesztené a tudását és tényleg arra törekedne, hogy időről időre jobb legyen. Ez persze magánpraxisban sem alap, de ha rátalálsz az igazira, ne ez legyen amin spórolsz. Évente egyszer- kétszer menj el hozzá, nézzen Rád és vegyétek át, min kell dolgozni. Konzultáljon az edződdel, mi is így dolgozunk.

Igaz, edzéseken foglalkozunk a helyes mozgásminták elsajátításával és a megfelelő légzéssel és testtartással, viszont aki erre szakosodott, ezzel foglalkozik nap mint nap, mégis jobb szeme van kiszúrni az esetleges problémákat. Megelőzni sokkal egyszerűbb, mint később a károkat helyreállítani.

  1. Tanulj meg néha visszavenni!

Persze tudom hárdkórság, meg háború van, de néha előfordul, hogy nem a legjobb passzban érkezel az edzésre. Lehet pont ma lenne az az 5 sorozat 6x125kg-os guggolás széria vagy már reggel eltervezted, hogy Te leszel ma a legmenőbb. Ám ha nem érzed a bugit, felesleges megkockáztatni egy sérülést, lebetegedést a pillanatnyi sikerért.

http://www.thefatlossninja.com

Tudjátok, a lényeg a konzisztencia. Ez csak szimpla harc az egóval.

Nyílván ez csak abban az esetben vonatkozik Rád, ha szerinted tényleg minden nap háború.  Ha minden edzésen úgy érzed szívesen visszavennél, akkor ez a pont nem Neked szól. Told vissza a segged az erőkerethez!

 

  1. Ne felejtsd el élvezni is, amit csinálsz!

Nem kötelező minden nap lemenned a terembe, ne másokért csináld, hanem magadért. Ha kihagysz egy kis időt, mert úgy érzed sok, tégy úgy. Ha bárki ez alapján ítél meg, legalább tudni fogod kivel van dolgod. Ha igazán szereted amit csinálsz, pár nap, vagy hét és szinte sóvárogni fogsz, hogy folytathasd.

 

  1. Versenyezz!

Mérettesd meg magad. A konkrét célok mindig segítik a fejlődést. Ha pedig magát a megmérettetést is imádod, akkor nem is kell folytatnom.

http://gunksclimbers.org

  1. Sajátítsd el a megfelelő technikát!

Nem rossz dolog a Youtube, de egy szakavatott szem nem helyettesíthető. Ha egyből a jó úton kezdesz haladni, rengeteg időt és energiát fogsz megspórolni. Tanuld meg a gyakorlatok helyes kivitelezését. Gyorsabban fogsz fejlődni, kisebb eséllyel sérülsz meg és ha az izmokat is hatékonyabban fogod munkára, nagyobb lesz a növekedési inger. Jól értetted, izmosabb leszel. Sport mozgások esetén ez hatványozottan igaz. Irányváltások és védekezés közben a gyorsaságnak kulcs szerepe van. Nem mindegy mennyire bánsz hatékonyan a rendelkezésre álló energiával, a rossz mozgás sokkal energiaigényesebb. Ha a teremben elfáradsz, esetleg egy kicsit több pihenőt tartasz két szett között, a pályán nem maradhatsz le. Sajátítsd el a helyes légzés technikáját, tanuld meg hogyan stabilizáld a törzsed statikus és dinamikus körülmények közt és figyelj a testtartásodra.

  1. Priorizálj!

Nem dolgozhatsz egyszerre mindenen! Válassz néhány elemet, amiben fejlődni akarsz, hozd fel a gyengepontokat  és párat amit szinten tartanál. Ezeket változtasd időnként. Aki mindenben jó akar lenni, végül semmiben sem lesz az.

http://www.fitocracy.com

 

Kézi Arnold vagyok, erőnléti és kondicionáló edző, a 2strong2fast alapítója. Célom, hogy eme blogon keresztül vagy személyesen edzéseimen segítselek az úton, aminek a végén végre azzá az erős és atletikus sportolóvá válhatsz, akivé mindig is akartál.